Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Biltema kan, men inte så bra. och Swedol på utgående?

Biltema/feltema (som ja hört någon säga) snökedjorna som ja köpte till 740in behövde repareras idag pga. en svag länk som dom borde bygga annorlunda.
Blev inge direkt stort haveri på dom, å ja hade inte direkt kört helt lugnt me dom. fartbegränsningen, 30 km/h hölls sällan. :P
Biltema är dock ingen butik man går till för att köpa de bästa kvalitetssortimenten, utan är mer en standard-Svenssonbutik som har en del bra och en Massa skit.
Jag å farsan for till Haparanda idag och gick å handla på Swedol.
Det är tyvärr en butik som håller på att "förSvenssonas" (jag vet, konstigt ord). Förr (så långt ja kommer ihåg) hette Swedol, Hydraulprodukter istället och sålde mestadels just Hydraulprodukter. Bra kvalitet och till ett bra pris, sedan utökades sortimentet (med fortfarande bra kvalitet) och namnet Swedol kom till.
Nu när man går i butiken får man mera Biltemakänsla än Swedolkänsla när skitmärket, "4use" dyker upp på var och varannan hylla.
Swedol verkar mera ha inriktat sej på medelSvensson idag med bekostnad på kvalién.
Nu iaf efter lite svetsarbete me utnyttjande av en annan kedjas länkar byggde ja ihop mina snökedjor så dom ska hålla bättre.
Lite förklaring till bilden nedan, och hur själva kedjorna är uppbyggda.
Vajern som syns på bilden är tänkt att kopplas isär vid vajerlåset som syns till höger i bilden, sedan drar man vajern (med resten av kedjorna) runt hjulets insida/baksida (i stort sett runt hjulaxeln och upp överdäcket) och kopplas sedan ihop för att sitta på däckets insida vid färdig montering, resten av kedjan spänns fast på utsidan av däcket och då ser de ut som på bilden i gårdagens blogginlägg.
Av nån anledning har Biltema gjort infästningen (mellan vajern och kedjan) närmast vajerlåset annorlunda, nämligen en svagare länk (som synes på bilden). Denna konstruktion hade "fördelen"(?) att den kunde roteras hursomhelst till bekostnad på styrkan.
Efter ett tags körning böjdes länken helt enkelt av (dock visas en hel länk på bilden).
Resten av länkarna var gjorda lite rejälare (dock hade dom kanske bordat vara svetsade men de får tiden utvisa)
Min lösning på problemet blev att ta en länk från en annan kedja, sedan kapa upp den, trä på den på kedjan och vajern, nypa ihop och svetsa.
Så här blev resultatet av det.
Idag då det har hållit sej under -22 grader under hela dan tog ja å farsan en skruvardag istället för att jobba i skogen.
Hade bland annat problem med arbetsbelysningen på traktorgrävaren.
Efter en del mätning och läsning i el-schemat hittade jag en kontakt som med sitt utseende visade varför det racklat.
Då alla lysen på traktorgrävaren fungerade var det Valmetens tur att få sin lyktöversyn.
Valmeten har haft problemet att den har för mycket lyse i förhållande till generatorkraft, så de blev att minska ned på watt, men utan att minska ljusstyrka.
Original satt nå små arbetslampor baktill, men dom var svarta i reflektorn och gav knappt någon effekt.
Så bort med fyra smålysen och dit med två st Xenon konverterade (55W) lite större arbetslampor och vips sparades 110W, med ökad ljusstrka.
Även två original arbetslampor fram, med dålig reflektor togs bort (= bort med ytterligare 110W)
Sitter även några arbetslampor runt om på en båge på taket, men Xenon is the shit iaf!
Till vänster den Xenon konverterade (55W) lampan och till höger en 100W halogenlampa

Laga avgasrör

Dagen började med att på förmiddagen ploga snö med traktorgrävaren, sedan blev de att fara me Hypron å processa några träd, å efter de så blev de dags för att börja repa avgasrör.
Bil, en Citroen Xantia 2.1 TD
Fel, avgasröret avrostat innan slutburken och legat mot ett stag och därmed nött bort en dm av röret.
Lösning, Esab och plåt.
Som det såg ut innan (förutom att ja slipat bort lite rost för att kunna svetsa)
Eftersom inga rester från den gamla skarven (framför slutburken) fanns kvar beslutade ja mej för att helsvetsa avgassystemet så de blev en sektion från bakom katalysatorn och bakåt.
Dock så blir man då tvungen att ta bort staget som syns på bilden ovan för att sätta dit/ ta loss avgassystemet.
Smidigaste sättet för att få rätt vinkel och avstånd mellan avgasröret och slutburken blev att svetsa fast två plattjärn för att hålla ihop delarna vid avmontering från bilen (dock ej mer än punktsvetsa för att underlätta vid borttagning av dom).
Rikligt me 5-56 ska de va, så går de lätt att montera isär vid skarvarna.
Här, skarven bakom katalysatorn.
Då avgasröret väl är på arbetsbänken är det bara till att börja svetsa.
Jag valde att klippa ut en lagom bred plåtremsa och "linda" den runt som ett rör samtidigt som ja svetsar fast den.
Allt eftersom ja närmar mej plattjärnen som ja tidigare svetsat fast blir det dags att skära lös dom, å då står plåten för stabiliteten istället.
Sen så var man runt, och redo för monterning.
Avgasröret på plats igen.
Jag struntar i att rostskydda den nya delen nånting, för de börjar nog vara dags att byta nå mer på avgassystemet innan den biten rostat upp.
Sådärja, nu kan ni alla fixa ett läckande avgssystem. ;)
På kvällen testade ja att sätta på nå snökedjor som ja köpt på Biltema på 740in, och jävlar vilket grepp det blev, for å körde på isen å tog mej framåt fastän underredet släpade i, och fronten plogade snö framför sej.
Det ultimata hjälpmedlet att ha med sej i bilen.
Dock var de lite dålig kvalitet på kedjan då en länk redan gått av, blir att förstärka imorn.

Nyfriserad å ved till vebon

Nu är de väldigt länge sen ja uppdaterat någe här på bloggen till alla mina trogna läsares besvikelse.
I veckan har ja bland annat varit med Oskar och Oscar och hämtat ved till Finska föreningens vebod. Det blev inte så mycke men en början till de som ska hämtas fram till våren då de blir till att klyva.
Oscar behövde inte gå på gymmet efter att ha gjort 2 reps med varje bit.
Den lilla vedhögen som vi fick hämtat hem.
Är det någon som vet av nå (gratis) ved nära Ume så är de tipset välkommet, att fälla själv är inge problem.
I tisdags då ja var å tände reaktorn inför tisdagssaunan upptäckte ja att Finska viken var frusen så ja å Axel bar fram den å fick ur isen utanför saunan så de ser lite ut som ett offeraltare lr nå.
Med tanke på att de var mer än 18 grader kallt så var det väldigt skönt att gå in i saunan när den var varm.
Nu ikväll har ja varit förbi hos Jenny där både ja å Sara har blivit friserade.
Får ge cred till Jenny för duktig frisering, inge hätsklippning där inte, dock tror ja nog hon tyckte att ja var lite jobbig som gång på gång bad henne tunna ur håret lite här å lite där.
Imorn ska ja å Jakob fara å jaga toppfågel, så ja å Björn tjärade in mina skogsskidor ida.
Satte även på takräcket till 740in å satte fast skidorna där uppe, så nu ser den riktigt gubbig ut. :P
Ikväll har ja äntligen efter att ha varit dagavild hela veckan, lyckats hitta en ledig tvätt tid å tvättat en hög som inte bara vällde över tvättkorgen, utan växte sej längre å längre ut på golvet i rummet.
I typ måndags gick ja å kolla i tvättstugan efter en ledig tvätt tid å räknade mej fram till att torsdan skulle vara den 15e, så ja bokade upp den tiden. Sen i onsdags (den 15e) kom Julia hit till lägenheten å sa att va bra att tvättstugan var bokad idag, å då hade ju inte ja tid att tvätta, så ja gick å kolla om de fanns nån mer tid under veckan som passade å såg att torsdan var upptagen, sen for ja uti någe å när ja kom hem igen så upptäckte ja att även fredan var bokad (då kolla ja på den 16e som ja tidigare insett, var torsdan). Sen ida när fredan ändå kom å ja var inne på mina sista kalsonger så kände ja att ja måste lösa detta, å då när ja går in i tvättstugan igen så går de upp för mej att de faktiskt är den 17e ida, å då var de ju ledigt hela kvällen så de läste sej fint de.
Nå nu har ja skrivit alldeles för mycke så nu får de räcka för ida.

Nu 666666 och 6666!

På väg ner till Ume igår gick mätaren över 666666.
Det var jag och Jenny i bilen, jag kommenterade med jämna mellanrum att de närmade sej 666666 på mätarställningen från den stund Jenny klev in i bilen å Jenny satt mest å tyckte ja var knäpp som var uppspelt över en sån sak.
När de började vara mindre än en mil kvar vaknade Jenny till liv å blev mer uppspelt över mätarställningen än va ja var. :)
Kärandes på E4an på enfiligt med en bil bakom (som måste trott att ja var full lr nå), lite vinglandes då ja var tvungen att utnyttja mina kunskaper i "multitasking" nämligen, hålla mej på vägen, hålla reda på mätarställningen, fota med kameran och samtidigt hålla farten (det senare misslyckades då mätarvisaren är över första siffran).



Hemma igår på dan började ja att kika på en vespamotor med tillhörande variatorväxling och hjul (helt enkelt bakdelen på en vespa).

Har/hade en fundering på att bygga ett fordon från den.
Antingen bara göra det enkelt för mej och hänga fast den på en spark så får hjulet driva sparken framåt (men de kändes för tråkigt och simpelt) så planen var/är att sätta fast en med framtill (och styre förstås) och en stol ovanför motorn/bakhjulet och sedan eventuellt (mest troligt) sätta en bandtillsats på bakhjulet.
Tror de kan bli ett roligt bygge om de förverkligas.

Anledningen till att ja låter osäker på om projektet kommer att bli av är att jag dels inte vet konditionen på själva motorn och att ja i Söndags då ja skruvade i den upptäckte att hela slirkopplingen behöver bytas ut (inte bara kopplingstrumman, kopplingsbackarna å fjädrarna) och att tändspolen saknas.

Om ja får tummen ur och köper delarna som fattas så kommer projektet definitivt att bli av!
Motorn


Lite delar från slirkopplingen som rasade ut då ja påbörjade min genomgång.


Aluminiumresterna på kopplingsnavet (t.h.) var inga problen att avlägsna så den delen är ok (förutom kopplingsbackarna och tillhörande fjädrar), men ja måst nog byta kopplingstrumman (t.v.) iaf.


Tänker forska lite efter delar till den, och om ja påbörjar bygget så kommer det definitivt att uppdateras på bloggen med text och bilder.


En rolig grej ja testade på under helgen var att bege (fara/åka) över till Siknäs (3,8km över isen), men ja tog varken skotern eller bilen över isen utan ja tog min Paramotor (enbart motordelen =lämnade skärmen hemma => flyger inte) och slalomskidorna, sedan lät ja helt enkelt motorn trycka/blåsa mej över isen till Siknäs. Johan blev lite förvånad när ja kom å hälsa på med de fordonet.
Väl hos Johan blev de att inspektera installationen av basuaggregatet och dricka lite kaffe!

Gick ruskigt fort efter vägarna me Paramotorn å slalomskidorna så me den blir de fler resor!

Paramotorn


Lite rep på en 740 med snart 666666 på mätaren

En nästan standardag hemma vart de idag.
Upp på morgonen (runt åtta lr tidigare) sen ut i skogen me Hypron å upparbeta lite skog i en Tallgallring.
Blir ett jäkla fint resultat då man går före å fäller, och även fäller me topparna in mot stickvägarna, så de blir åtminstone 40m mellan stickvägarna.

Det var förmiddagen för min del, på eftermiddagen blev de mest att fixa å dona hemma.
Killen som skull komma å kolla på skotern backade ur för att frun hade varit å kolla på en likadan skoter i Boden bara för att se om hon kunde tänka sej att ha en sån å de ville hon inte så de blir nog snart Blocket för min maskin.

Mer under eftermiddagen så drog ja å farsan ett extra vägguttag i verkstan å monterade upp ett till lysrörsarmatur.

Tog även å gjorde en liten tillsyn på 740in min somhade några småpetitesser till fel: handbromsen, lampor i intrumentpanelen och upphängning till slutburken på avgassystemet.

Att få lös instrumentpanelen på en 740 är busenkelt. 17mm nyckel till ratten, sen bara peta bort "endast blyfri bensin"-skylten och motsvarande på högra sidanav panelen, där under hittar man stjärnskruvar, sen är panelen bara att dra ut!

Inga kablar behöver lossas utan de finns gott om plats till att lägga upp panelen och byta de lampor man behöver.


Slutburkens upphängningsgummi, nu nya och fräscha!
Väldigt smidigt att byta med bilen på en lyft!


Handbromsens "fördelningsstag"? som sitter på bakaxeln å fördelar så de ska bromsa lika på båda sidor var lit rostigt så de gick av en gång då ja röck lite hårt i handbronsen.
För övrigt är de en jävligt dum konstruktion då man blire helt utan bromsverkan på handbromsen om ena sidans vajer går sönder, eller om de händer som nu.


Enkelt fixat (förstärkt konstruktionen med ett plattjärn) så nu har ja en jävla bra verkan på handbromsen!


Länge leve äldre volvos med deras lättskruvbarhet (om de nu finns nåt sånt ord).
Här: justering av handbromsen (fick slacka vajern lite nu när ja fixat "fördelningsstaget" så de inte är ovala hål (=längre avstånd mellan hålen => slackare spänning på handbromsvajern)), väldigt enkelt de me!
Ta lös askkoppen bak och ta lös hela bakstycket på armstödskonsollen, sen är de bara att skruva me 19mm nyckel till önskad spänning.


Framåt kvällen for ja, morsan, farsan å Rachel (min faster) på middag hos Eva å Göte i Morjärv.
Mycket gott och trevligt att träffa Eva å Göte igen.

Väl hemma hade Rachel nå elfel på en adventsljusstake så de blev till att leka elektriker då igen!

Nu blir de sänggång så man orkar upp imorn!

Skotertitt

Har skrivit tenta i Skogsteknologi i morse å den kändes då att gå hyffsat, iaf nog för att bli godkänd.
Efter att typ bara ha pluggat igår så får ja vara nöjd om ja klarar det. Var ändå en del som ja hade kunskaper om sen tidigare me maskiner å sånt.

Efter tentan blev de att bege sej hemåt Sörn med Jenny som passagerare, innan Sörn och innan ja lämna av Jenny for vi förbi Boden där ja såg på och provkörde en skoter, Ski doo Renegade 1000 Sdi -06.
Var i jäkligt fint skick å killen som har den verkar ganska pedantisk, han ska komma förbi mej i helgen å se på min skoter å om han vill ha den så byter vi me lite mellanskillnad förstås.
Var som ett litet barn inför sin födelsedag ju närmare Boden ja kom.
 

Imorn blir de att jobba i skogen (inte jobba å slita, utan köra Hypro efter de farsan fällt) kanske blir de att gå me sågen å fälla lite på sönda.

Brukar som alltid ha fullt upp när ja är hemma, imorronkväll blir de bjudmiddag i Morjärv men annars blir de mest jobba. Tjälen har blivit lite för djup nu för att bryta vägen ja skull bryta så de får bli till sommaren istället. Skulle iaf behöva tvätta av bilen min för nu tror ja att om ja skulle skrapa bort saltet så skulle ja ha minst en tio-årsförbrukning av salt, bilen är mer vit än röd nu.

Lutar nog åt att de inte blir nå flyga den här helgen iaf för de är nog så kallt, -20 ida å lär inte komma över -10 alls nå i helgen.

Återkommer under helgen då de blir intressant. :P

Skåne..

Mina fördomar om att Skåne är skit börjar förverkligas.
Då ja å Vidar kom fram till stället där vi skulle hämta ut nyckeln till vårat tänkta boende under veckan i Skåne började klockan att närma sej sex- sju på kvällen.
På en skogsbilsväg (vi är i Skåne så läs asfalterad väg/ landsväg i Norrland) sedan svängde vi av på en nyplogad väg (det har faktiskt kommit två till tre dm med fluffpudersnö i Skåne) upp mot två hus, varav vid det ena huset lös brolampan så vi siktade in oss på det.

Efter att ha skottat oss fram sista biten till ytterdörren och öppnat den möttes vi av en odör av instängt. Vi hittade först ingen toalett eller dusch, så ja gick ut och letade om de fanns ett utedass istället, då hittade jag en ytterdörr till som ledde ner till källaren där det fanns en skabbig dusch och toalett.
 Medans vi vädrade ut upptäckte jag en mus som sprang omkring i vardagsrummet och sedan bort i nån vrå ja inte kunde hitta.

Vi for till affären och inhandlade bland annat musfällor. Då vi kom tillbaka från affären tänkte vi att vi skulle pröva om
nycklen passade till de andra huset å va de var där inne.
Där möttes vi av en ännu värre odör av instängt och nåt mer, men ett betydligt fräschare kök (och toalett och dusch inne). Vi vädrade även där och bestämde oss för att vi skulle bo i de huset istället.

Efter några timmar började jag känna att de var nå jävulskap i mina luftvägar (läs pipljud vid djupare inandning), vi upptäckte varför odören inte riktigt gått bort. Svaret var mögel.
Det var en massa svartmögel längs vägarna i sovrummet bakom sängarna och bakom soffan i vardagsrummet.

Då blev det åter en flytt till Råtthuset med fällorna utplacerade. Efter bara 13 minuter efter det att vi placerat ut fällan och lagt oss för att sova, small det till och den första musen var slagen.


Fällan gillrades om och placerades ut på nytt, dock utan resultat.

kl 05 på morgonen vaknade ja dock av ett krafsande under sängen från en mus som gick omkring så de var då inte den sista musen.


Idag har vi huggit, släpat fram och nätat in julgranar hela dagen (bilder kommer sen).
Vi beslutade att hitta nå nytt boende, så ikväll bor vi hos Vidars bror för att sedan leta reda på ett vandrarhem att bo i.


Men iaf, Skåne suger!

Snökaos in Skåne.. I'm not impressed...

dsc03564 (MMS)

Vars är snön, är den ständiga frågan på vår väg genom Skåne. Salt är det dock ingen brist på längs vägarna.


Mot Skåne! :s

Nu är man halvvägs ner till Skåne (lite drygt kanske), är i Östergötlands län sju mil söder om Örebro hos Vidar.
Imorn bär det av vidare mot Skåne och granhuggning.

I femman på Jägmästarutbidningen ska vi göra en Europaresa som vi delvis ska finansiera själv och det gör vi dels genom Söndagsfiket på Skogis, granhuggning i Skåne samt granförsäljning i Stockholm.

Jag har varit lite dålig på att uppdatera bloggen nu på sista tiden och kommer nog att vara ganska dålig på det även kommande vecka då jag är i Skåneland.

Lite drygt är det bara att de snöar i Skåne, och har gjort de rätt mycke nu under senaste tiden, ryktet säger att det på sina håll är ca 70 cm snö i SKåne och det suger då vissa av granarna vi ska hugga bara är runt 50-60 cm höga.
Vi ska hugga ca 2000 granar och måste troligtvis skotta fram allihop så ett slitsamt arbete väntar mej.

Nu ikväll har ja varit å kikat på Vidars gård och alla maskiner, imorn innan vi åker kanske de blir att fara å kika på hans skogshemmane.
På en stund väntar Tvagning i Vidars sauna som tillåme är godkänd med bra betyg av "Reaktoriministerii" Bengt Parakka i Finska föreningen.


Inte riktigt såhär vi hugger granarna i Skåne. :P

RSS 2.0