Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Vårvintern börjar närma sej

Vintern för mej är egentligen väldigt kort, i september nån gång då de börjar bli kallare å lite ruskigare väder ("Göteborgsväder") säger jag att de är höst, å de gör ja fram tills de börjar vara vettigt att kalla vinter (då isen ligger tät och snön ligger fast). I slutet på december kallar ja nog de alltid för vinter iaf, men nån gång mot slutet av januari/ nån gång i februari då de börjar ljusna på å vara finväder (= klarblå himmel och solen skiner, till skillnad från typ december då man knappt ser en skymt av den) tenderara det till att ja börjar säga vår istället för vinter. Då med vår menar ja vårvinter (vilket jag förövrigt inte stött på i södra Sverige (iaf inte söder om typ Sundsvall)).
Så alla sörlänningar (samt vissa norrlänningar), se det på de viset så har vi inte så lång vinter, men en förjävligt lång men fin och härlig vår istället. En vår som iaf för övrigt är uppdelad i minst "vårvinter" och "vår" (det som vi kallar "försommar" kan nog liknas med sörlänningars "vår")

Nå, nu ska ja iaf komma till krita me va ja nu skrivit här ovan. 
Har varit flera findagar på raken nu så ja kom på mej själv me att säga vår.

Nå för att vara ännu mer segdragen i ämnet och även komma till punkt (för den här gången) lägger ja nu ut nå bilder som ja tog häromdagen under just en sån där riktigt fin "vinterdag" :P









För övrigt så har ja pysslat en del me en Citroen Xantia som har fel på fläkten och instrumentpanelsbelysningen så ja har beställt hem nå nya transistorer som ja ska löda fast imorn och då fungerar förhoppningsvis fläkten på alla lägen. Först gick den inte alls, å de för att den inte fick någon ström då tändningslåset är underdimensionerat på dom och då efter ett antal år slutar fläkten att få ström.

Har plogat en del igår och i förrgår, dels för att vi fick mer snö och dels så har ja plogat upp nå skogsbilsvägar där de ska hämtas nå virke.
På en av vägarna var de rätt så mycke snö, å frusi ihop ganska ordentligt där skotaren kört så jag gav upp att ploga me schaktbladet ganska fort å for till engranne å lånade hans spetsplog istället, å då jävlar blev de fart på plogningen.


Plog 740-in - Nu på Youtube!!

Nu är det återigen ett tag sen ja var inne på bloggen.
Sara som för övrigt har varit uppe i Sörn me mej en vecka å åkt skoter, hundspann, traktor, ätit gott, målat tak i bagarstuga, varit i verkstan å skruvat i bl.a. skoter. Är nog en massa mer att tillägga men intet att förglömma så har hon fixat till min blogg lite grann så nu finns det en kategori som heter "Projekt och Mek". Där kommer jag att lägga upp alla mina projekt och mek-inlägg, och även lägga dit mina gamla projekt och mek-inlägg nån gång då lusten faller sej på.


Här en dag då det snöade, ryckte jag som vanligt ut me plog 740-in å gjorde vägarna i byn farbara igen.
Har lagt upp en youtube-video på de (hade en viss efterfrågan från folk som ville se plogen "i action") så nu är den videon tillgänglig för allmänheten.


http://www.youtube.com/watch?v=hvXCv-BrFVE


Bagarstuga



Semla

Igår var det dags för semmelpremiären för min del.
Jag tycker mycket om semlor och brukar därmed tjuvstarta säsongen en aningen. Dock har jag en regel att inte starta före nyår. =)
Ifjol bakade jag 75 semlor och åt själv 15 st, får se hur många de blir i år.




Bild stulen av Julia F
Då jag har varit upptagen med allt annat så har ja int bloggat så mycke på sistone, men ska blogga så fort ja hittar på nå roliga projekt att lägga ut.
Var å högg i skogen förra veckan å lyckades trampa på en kvist som blev arg och stack mej i ögat, tur i oturen så träffade kvisten bara ögonvitan.

Dag 1



Dag 2

Nu har de iaf typ gått bort och jag har oförändrad syn = ser som en örn.

Plog40in

Jag och Jakob satt på skolan i Ume och planerade för jakten vi tänkte utföra dagen efteråt. Då funderade vi bland annat på om vägarna där var plogade. Jobbigt att inte veta om man tar sej in eller inte, tänkte jag så jag började spåna på hur man skulle utforma en plog till självaste 740in. Första tanken var en plog som man kunde dela på mitten och slänga in i bilen då man inte använder den. Detta för att jag bygger den i Sörn å tänkte att den skulle användas i Ume, och då måste fraktas dit på nått sätt.
Spetsplog kändes som en självklarhet då bilen är bakhjulsdriven och dels därmed lättare skulle skjuta framändan i sidled, dels för att en spetsplog går mycket lättare och dels för att min tanke var att plogen bara behövde ploga noggrant framför hjulen (i mitten behöver det bara plogas så underredet inte tar i. Detta för att plogen skulle gå så lätt som möjligt.
Vad som skulle stjälpa mitt projekt var dels om ja inte hittade någon lämplig trumma och viktigare, om det fanns nå vettigt ställe att fästa plogen på under 740in (utan att förstöra den eller göra så den blir olaglig vid bortmontering av plogen).
Till plogbygget tänkte jag att smidigast skulle bli att kapa isär en plasttrumma och använda som "vingar"
Tillgängligt material:
Plasttrumma 400mm
idén:
Spetsplogsform
Som det var tänkt att se ut.
Vid det här laget hade jag bestämt mej för att bygga den i ett stycke för att först testa hur den funkar och Om den funkar innan ja lägger ner så mycket tid på att få den delbar.
Här har ja vinkelkapat i spetsen så den blir så tät som ja önskar.
Förfarandet gjorde jag ganska oseriöst då det inte var av någon stor vikt att få den riktigt tät i spetsen, jag ritade grovt ut vinkeln genom att hålla en vinkelhake ovanför trumman, i den vinkeln ja skull ha å sedan höfta dit ett sträck att såga efter.
Då det är runt kan det vara ganska krångligt att rita ut rätt vinkel, för det blir ingen "tårtbit" av den, utan biten som ska bort blir rundad på ena sidan å förstås rak på andra sidan. Ett tips för att få till den vinkeln kan vara att hålla en skiva med ena sidan (rak sida) i rätt vinkel rakt ovanför trumman/röret (där snittet är tänkt att vara). Rakt ovanför skivans kant (den raka kanten) håller du en lampa som lyser neråt mot skivan och röret, skuggan som blir då motsvarar linjen du ska såga efter för att få rätt vinkel hela vägen.
I mitt fall sågade jag ut ganska slarvigt, men för att sedan enkelt få ett hyfsat resultat så tog jag en skiva och la den efter snittet (mot kapytan eller hur ja nu ska beskriva den), då såg jag lätt var det behövde raspas.
Fästena under bilen:
Hade även en skruv genom kofångaren som fick agera fäste för höjdjustering av plogens spets (alltså hur noggrant den skulle ploga)
I ovan visade fästen, fäste jag ett schackel som ja svetsat fast en järnaxel på.
De båda järnaxlarna fästade under bilen (axeln som går tvärs över längre bak (vid jordklämman till svetsen) satt bara tillfälligt för att hålla axlarna framåt i rätt vinkel under byggnationen).
För att styva upp plogen, samt att ha något att fästa i förstärkte jag trummhalvorna/plogsidorna med en planka.
Järnaxeln som kommer fram, från under bilen till fästet i förstyvningsplankan i plogen. Brädan som syns går emellan plogsidorna som förstyvning.
Plogen i färdigt skick.
Spännremmar för höjdjustering av plogspetsen, samt för att förstyva plogen (egentligen plogfästet) i sidled.
Plogen gick förvånansvärt lätt, även på isen där det var oplogat. Dock så hade det varit flövatten och därmed blivit dubbelis så ja gick igenom det översta islagret och hängde upp bilen på isen så min plan att ploga mej över till Siknäs sket sej där.
Hade kommit närmare en dm snö under natten. Här, en väg som ja plogat (dock hade jag lyft upp spetsen några cm för att inte riskera att spetsen hugger tag i backen och därmed förstör både plog och bil (har ej ännu byggt någon med som justerar höjden i spetsen)).
Jag är överraskad över hur bra den fungerade. Om man skulle ha ett användningsomräde för den så skulle jag skruvat fast ett plattjärn som slitstål längst ner på plogskäret, men nu gjorde ja den mest för att testa om den skulle funka och förstås även som ett kul projekt.
Om någon tänker göra något liknande så rekommenderar jag en ännu spetsigare plog (min har lite drygt 45 graders vinkel) för att det ska gå så lätt som möjligt.

RSS 2.0