Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Plog40in

Jag och Jakob satt på skolan i Ume och planerade för jakten vi tänkte utföra dagen efteråt. Då funderade vi bland annat på om vägarna där var plogade. Jobbigt att inte veta om man tar sej in eller inte, tänkte jag så jag började spåna på hur man skulle utforma en plog till självaste 740in. Första tanken var en plog som man kunde dela på mitten och slänga in i bilen då man inte använder den. Detta för att jag bygger den i Sörn å tänkte att den skulle användas i Ume, och då måste fraktas dit på nått sätt.
Spetsplog kändes som en självklarhet då bilen är bakhjulsdriven och dels därmed lättare skulle skjuta framändan i sidled, dels för att en spetsplog går mycket lättare och dels för att min tanke var att plogen bara behövde ploga noggrant framför hjulen (i mitten behöver det bara plogas så underredet inte tar i. Detta för att plogen skulle gå så lätt som möjligt.
Vad som skulle stjälpa mitt projekt var dels om ja inte hittade någon lämplig trumma och viktigare, om det fanns nå vettigt ställe att fästa plogen på under 740in (utan att förstöra den eller göra så den blir olaglig vid bortmontering av plogen).
Till plogbygget tänkte jag att smidigast skulle bli att kapa isär en plasttrumma och använda som "vingar"
Tillgängligt material:
Plasttrumma 400mm
idén:
Spetsplogsform
Som det var tänkt att se ut.
Vid det här laget hade jag bestämt mej för att bygga den i ett stycke för att först testa hur den funkar och Om den funkar innan ja lägger ner så mycket tid på att få den delbar.
Här har ja vinkelkapat i spetsen så den blir så tät som ja önskar.
Förfarandet gjorde jag ganska oseriöst då det inte var av någon stor vikt att få den riktigt tät i spetsen, jag ritade grovt ut vinkeln genom att hålla en vinkelhake ovanför trumman, i den vinkeln ja skull ha å sedan höfta dit ett sträck att såga efter.
Då det är runt kan det vara ganska krångligt att rita ut rätt vinkel, för det blir ingen "tårtbit" av den, utan biten som ska bort blir rundad på ena sidan å förstås rak på andra sidan. Ett tips för att få till den vinkeln kan vara att hålla en skiva med ena sidan (rak sida) i rätt vinkel rakt ovanför trumman/röret (där snittet är tänkt att vara). Rakt ovanför skivans kant (den raka kanten) håller du en lampa som lyser neråt mot skivan och röret, skuggan som blir då motsvarar linjen du ska såga efter för att få rätt vinkel hela vägen.
I mitt fall sågade jag ut ganska slarvigt, men för att sedan enkelt få ett hyfsat resultat så tog jag en skiva och la den efter snittet (mot kapytan eller hur ja nu ska beskriva den), då såg jag lätt var det behövde raspas.
Fästena under bilen:
Hade även en skruv genom kofångaren som fick agera fäste för höjdjustering av plogens spets (alltså hur noggrant den skulle ploga)
I ovan visade fästen, fäste jag ett schackel som ja svetsat fast en järnaxel på.
De båda järnaxlarna fästade under bilen (axeln som går tvärs över längre bak (vid jordklämman till svetsen) satt bara tillfälligt för att hålla axlarna framåt i rätt vinkel under byggnationen).
För att styva upp plogen, samt att ha något att fästa i förstärkte jag trummhalvorna/plogsidorna med en planka.
Järnaxeln som kommer fram, från under bilen till fästet i förstyvningsplankan i plogen. Brädan som syns går emellan plogsidorna som förstyvning.
Plogen i färdigt skick.
Spännremmar för höjdjustering av plogspetsen, samt för att förstyva plogen (egentligen plogfästet) i sidled.
Plogen gick förvånansvärt lätt, även på isen där det var oplogat. Dock så hade det varit flövatten och därmed blivit dubbelis så ja gick igenom det översta islagret och hängde upp bilen på isen så min plan att ploga mej över till Siknäs sket sej där.
Hade kommit närmare en dm snö under natten. Här, en väg som ja plogat (dock hade jag lyft upp spetsen några cm för att inte riskera att spetsen hugger tag i backen och därmed förstör både plog och bil (har ej ännu byggt någon med som justerar höjden i spetsen)).
Jag är överraskad över hur bra den fungerade. Om man skulle ha ett användningsomräde för den så skulle jag skruvat fast ett plattjärn som slitstål längst ner på plogskäret, men nu gjorde ja den mest för att testa om den skulle funka och förstås även som ett kul projekt.
Om någon tänker göra något liknande så rekommenderar jag en ännu spetsigare plog (min har lite drygt 45 graders vinkel) för att det ska gå så lätt som möjligt.

Kommentarer
Postat av: A

Du får komma till Småland och visa hur plogning ska gå till ;D

2011-01-02 @ 18:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0