Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Nu 666666 och 6666!

På väg ner till Ume igår gick mätaren över 666666.
Det var jag och Jenny i bilen, jag kommenterade med jämna mellanrum att de närmade sej 666666 på mätarställningen från den stund Jenny klev in i bilen å Jenny satt mest å tyckte ja var knäpp som var uppspelt över en sån sak.
När de började vara mindre än en mil kvar vaknade Jenny till liv å blev mer uppspelt över mätarställningen än va ja var. :)
Kärandes på E4an på enfiligt med en bil bakom (som måste trott att ja var full lr nå), lite vinglandes då ja var tvungen att utnyttja mina kunskaper i "multitasking" nämligen, hålla mej på vägen, hålla reda på mätarställningen, fota med kameran och samtidigt hålla farten (det senare misslyckades då mätarvisaren är över första siffran).



Hemma igår på dan började ja att kika på en vespamotor med tillhörande variatorväxling och hjul (helt enkelt bakdelen på en vespa).

Har/hade en fundering på att bygga ett fordon från den.
Antingen bara göra det enkelt för mej och hänga fast den på en spark så får hjulet driva sparken framåt (men de kändes för tråkigt och simpelt) så planen var/är att sätta fast en med framtill (och styre förstås) och en stol ovanför motorn/bakhjulet och sedan eventuellt (mest troligt) sätta en bandtillsats på bakhjulet.
Tror de kan bli ett roligt bygge om de förverkligas.

Anledningen till att ja låter osäker på om projektet kommer att bli av är att jag dels inte vet konditionen på själva motorn och att ja i Söndags då ja skruvade i den upptäckte att hela slirkopplingen behöver bytas ut (inte bara kopplingstrumman, kopplingsbackarna å fjädrarna) och att tändspolen saknas.

Om ja får tummen ur och köper delarna som fattas så kommer projektet definitivt att bli av!
Motorn


Lite delar från slirkopplingen som rasade ut då ja påbörjade min genomgång.


Aluminiumresterna på kopplingsnavet (t.h.) var inga problen att avlägsna så den delen är ok (förutom kopplingsbackarna och tillhörande fjädrar), men ja måst nog byta kopplingstrumman (t.v.) iaf.


Tänker forska lite efter delar till den, och om ja påbörjar bygget så kommer det definitivt att uppdateras på bloggen med text och bilder.


En rolig grej ja testade på under helgen var att bege (fara/åka) över till Siknäs (3,8km över isen), men ja tog varken skotern eller bilen över isen utan ja tog min Paramotor (enbart motordelen =lämnade skärmen hemma => flyger inte) och slalomskidorna, sedan lät ja helt enkelt motorn trycka/blåsa mej över isen till Siknäs. Johan blev lite förvånad när ja kom å hälsa på med de fordonet.
Väl hos Johan blev de att inspektera installationen av basuaggregatet och dricka lite kaffe!

Gick ruskigt fort efter vägarna me Paramotorn å slalomskidorna så me den blir de fler resor!

Paramotorn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0