Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Lite rep på en 740 med snart 666666 på mätaren

En nästan standardag hemma vart de idag.
Upp på morgonen (runt åtta lr tidigare) sen ut i skogen me Hypron å upparbeta lite skog i en Tallgallring.
Blir ett jäkla fint resultat då man går före å fäller, och även fäller me topparna in mot stickvägarna, så de blir åtminstone 40m mellan stickvägarna.

Det var förmiddagen för min del, på eftermiddagen blev de mest att fixa å dona hemma.
Killen som skull komma å kolla på skotern backade ur för att frun hade varit å kolla på en likadan skoter i Boden bara för att se om hon kunde tänka sej att ha en sån å de ville hon inte så de blir nog snart Blocket för min maskin.

Mer under eftermiddagen så drog ja å farsan ett extra vägguttag i verkstan å monterade upp ett till lysrörsarmatur.

Tog även å gjorde en liten tillsyn på 740in min somhade några småpetitesser till fel: handbromsen, lampor i intrumentpanelen och upphängning till slutburken på avgassystemet.

Att få lös instrumentpanelen på en 740 är busenkelt. 17mm nyckel till ratten, sen bara peta bort "endast blyfri bensin"-skylten och motsvarande på högra sidanav panelen, där under hittar man stjärnskruvar, sen är panelen bara att dra ut!

Inga kablar behöver lossas utan de finns gott om plats till att lägga upp panelen och byta de lampor man behöver.


Slutburkens upphängningsgummi, nu nya och fräscha!
Väldigt smidigt att byta med bilen på en lyft!


Handbromsens "fördelningsstag"? som sitter på bakaxeln å fördelar så de ska bromsa lika på båda sidor var lit rostigt så de gick av en gång då ja röck lite hårt i handbronsen.
För övrigt är de en jävligt dum konstruktion då man blire helt utan bromsverkan på handbromsen om ena sidans vajer går sönder, eller om de händer som nu.


Enkelt fixat (förstärkt konstruktionen med ett plattjärn) så nu har ja en jävla bra verkan på handbromsen!


Länge leve äldre volvos med deras lättskruvbarhet (om de nu finns nåt sånt ord).
Här: justering av handbromsen (fick slacka vajern lite nu när ja fixat "fördelningsstaget" så de inte är ovala hål (=längre avstånd mellan hålen => slackare spänning på handbromsvajern)), väldigt enkelt de me!
Ta lös askkoppen bak och ta lös hela bakstycket på armstödskonsollen, sen är de bara att skruva me 19mm nyckel till önskad spänning.


Framåt kvällen for ja, morsan, farsan å Rachel (min faster) på middag hos Eva å Göte i Morjärv.
Mycket gott och trevligt att träffa Eva å Göte igen.

Väl hemma hade Rachel nå elfel på en adventsljusstake så de blev till att leka elektriker då igen!

Nu blir de sänggång så man orkar upp imorn!

Kommentarer
Postat av: Karl

Inte behöver du ha av ratten för å ta ur instrumentpanelen. Bara till å vinkla den uppåt... Snygg lösning på handbromsfördelarn, undrar just hur många såna här lösningar det finns ute i landet? Jag ersatte just den fastsvetsade delen i "vippan" med en vippa som var fastsvetsad i en rörklämma. Det var bara till å skruva fast rörklämman runt bakaxeln å passa in bredvid där den gamla suttit. Finns å köpa på biltema.

2010-12-12 @ 10:05:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0