Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Biltema kan, men inte så bra. och Swedol på utgående?

Biltema/feltema (som ja hört någon säga) snökedjorna som ja köpte till 740in behövde repareras idag pga. en svag länk som dom borde bygga annorlunda.
Blev inge direkt stort haveri på dom, å ja hade inte direkt kört helt lugnt me dom. fartbegränsningen, 30 km/h hölls sällan. :P
Biltema är dock ingen butik man går till för att köpa de bästa kvalitetssortimenten, utan är mer en standard-Svenssonbutik som har en del bra och en Massa skit.
Jag å farsan for till Haparanda idag och gick å handla på Swedol.
Det är tyvärr en butik som håller på att "förSvenssonas" (jag vet, konstigt ord). Förr (så långt ja kommer ihåg) hette Swedol, Hydraulprodukter istället och sålde mestadels just Hydraulprodukter. Bra kvalitet och till ett bra pris, sedan utökades sortimentet (med fortfarande bra kvalitet) och namnet Swedol kom till.
Nu när man går i butiken får man mera Biltemakänsla än Swedolkänsla när skitmärket, "4use" dyker upp på var och varannan hylla.
Swedol verkar mera ha inriktat sej på medelSvensson idag med bekostnad på kvalién.
Nu iaf efter lite svetsarbete me utnyttjande av en annan kedjas länkar byggde ja ihop mina snökedjor så dom ska hålla bättre.
Lite förklaring till bilden nedan, och hur själva kedjorna är uppbyggda.
Vajern som syns på bilden är tänkt att kopplas isär vid vajerlåset som syns till höger i bilden, sedan drar man vajern (med resten av kedjorna) runt hjulets insida/baksida (i stort sett runt hjulaxeln och upp överdäcket) och kopplas sedan ihop för att sitta på däckets insida vid färdig montering, resten av kedjan spänns fast på utsidan av däcket och då ser de ut som på bilden i gårdagens blogginlägg.
Av nån anledning har Biltema gjort infästningen (mellan vajern och kedjan) närmast vajerlåset annorlunda, nämligen en svagare länk (som synes på bilden). Denna konstruktion hade "fördelen"(?) att den kunde roteras hursomhelst till bekostnad på styrkan.
Efter ett tags körning böjdes länken helt enkelt av (dock visas en hel länk på bilden).
Resten av länkarna var gjorda lite rejälare (dock hade dom kanske bordat vara svetsade men de får tiden utvisa)
Min lösning på problemet blev att ta en länk från en annan kedja, sedan kapa upp den, trä på den på kedjan och vajern, nypa ihop och svetsa.
Så här blev resultatet av det.
Idag då det har hållit sej under -22 grader under hela dan tog ja å farsan en skruvardag istället för att jobba i skogen.
Hade bland annat problem med arbetsbelysningen på traktorgrävaren.
Efter en del mätning och läsning i el-schemat hittade jag en kontakt som med sitt utseende visade varför det racklat.
Då alla lysen på traktorgrävaren fungerade var det Valmetens tur att få sin lyktöversyn.
Valmeten har haft problemet att den har för mycket lyse i förhållande till generatorkraft, så de blev att minska ned på watt, men utan att minska ljusstyrka.
Original satt nå små arbetslampor baktill, men dom var svarta i reflektorn och gav knappt någon effekt.
Så bort med fyra smålysen och dit med två st Xenon konverterade (55W) lite större arbetslampor och vips sparades 110W, med ökad ljusstrka.
Även två original arbetslampor fram, med dålig reflektor togs bort (= bort med ytterligare 110W)
Sitter även några arbetslampor runt om på en båge på taket, men Xenon is the shit iaf!
Till vänster den Xenon konverterade (55W) lampan och till höger en 100W halogenlampa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0