Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Rusta inför besiktning (Spindelledsbyte).

Nu faller ja nästan tillbaka till att inte alls uppdatera er, mina trogna fans med nog mycket inlägg. :)


Nu har ja iaf tagit några färska bilder på nå som ja gjort (har ännu inte kikat igenom tidigare bilder). 

Först bara om Volvon min som nyligen besiktigades med två anmärkningar, rost i vänstra balken vid infästningen till bakre länkarmen, och även att båda spindellederna var dåliga (de misstänkte jag nog efter denna sommarens körning på skogsbilsvägar).

Tyvärr har jag bara bilder då dom nya spindellederna sitter fast, men kan försöka beskriva tillvägagångssättet lite iaf.
Spindelleder (eller leder överhuvudtaget) ska inte vara glappa, då blir det aja baja på besiktingen (som dom sa till mej).

I FIG 1. och FIG 2. finns bokstäverna som jag hänvisar till.

Jag gick jag tillväga så att jag började med att ta bort den fastrostade saxsprinten (A) som är ett skydd för att inte muttern ska kunna åka bort helt ifall den skulle skruvas upp av sej själv.
Iaf, så är ofta sprintar som sitter så till ofta väldigt rostiga och går inte att få ut hela/är ingen mening med att försöka ta ut dom hela. Vrid istället av ena änden av saxsprinten (vrid fram och tillbaka nån gång) å pröva sedan att dra ut sprinten åt den andra sidan. Om inte de går så får man ta ett don och slå ut sprinten genom hålet (se då till att sprinten är av längs med kanten på hålet, eller längre in, för smidigaste lösning). Lossa sedan på muttern (ovan sprinten).

Länkarmen (D) och (F) i FIG 2. ger nu spänning uppåt mot spindelleden (spindelleden listar ni nog ut vilken de är på färgen om inte annat). spänningen kan minskas genom att använda fjäderspännare för att dra ihop fjädrarna, annars kan man lossa på båda länkarmsinfästningar (I) så att gummit (vid infästningen) kan röras fritt (behöver inte lossas helt utan bara släppas på bultarna).
Om man nu inte byter på båda sidor samtidigt (som jag behövde göra) så får/måste man lossa på krängningshämmarstaget (G) (fast bara i ena änden) så att länkarmen (D) kan dras ned. Krängningshämmaren (H) har som funktion att minska krängningen i kurvor, genom att det ska fjädra ned ungefär lika mycket på båda sidorna trots att bara en dämpning påverkas.

Hursomhelst, länkarmen (D) lossnar inte "lätt" från spindelleden, så en del våld kan behöva brukas mha. en mindre slägga (smideshammare typ), man slår på inte underifrån på själva bulten, utan försöker ha spänning på länkarmen nedåt (som pilen "C" visar) och slå på (D). Då lossnar den lättast och spindelleden blir inte skadad och därmed svår att få ut.
Då länkarmen lossnat dras den nedåt och då kan hela stötdämpartornet (inklusive spindelleden) dras åt sidan.

Sedan är det bara att lossa på bultarna (E) och ta lös den gamla spindelleden och sätta dit den nya.

VIKTIGT är dock att länkarmarna skruvas dras åt (skruvas fast) först då bilen står på marken med alla hjulen på. Detta för att inte gummit till länkarmarna ska utsättas för spänning vid "normalläget".


FIG 1. Illustration över vissa delar som beskrivs i texten ovan.




FIG 2. Illustration av detaljer som nämns vid spindelledsbyte.



Högra spindelleden utbytt.



Rosten har jag ingen bild på, men vem är brydd om att se lite rost!

Där var de bara att slipa bort det rostiga och svetsa dit en ny plåtbit som täcker hålet, sedan på med ett tjockt lager underredsmassa.


Det var allt för detta inlägg. Nästa inlägg kommer till att hamna i samma intressanta kategori nämligen, "Projekt och Mek" å handla om extralysen.

Kommentarer
Postat av: kvinna 10/15

Du påminner lite om Emanuel 8 år... titta & njut! :) http://www.youtube.com/watch?v=J1mwYO5tKHw

2011-11-09 @ 00:21:02
Postat av: Göran himself

Kanske han som påminner om mej isf. :P

Jag lär ut till de obegåvade, jag berikar de (konstruktivt) fattiga,med (konstruktiv) rikedom. =)

2011-11-27 @ 22:27:21
URL: http://vadgorhan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0