Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Tårta

Grattis Modig!

Handlar inte om födelsedag eller nå sånt, utan att Modig numera kan titulera sej som Jägmästare.

För att fira det bakade jag och Modig en tårta.
När vi bakar är det traditionsenligt att Modig gör sockerkakan (till tårtbotten) med så få mått som hjälpmedel som möjligt, och näsan som tidtagning för när den är färdig i ugnen.
Sedan tar jag över och skär isär tårtbotten, häver lite saft (inga överdrivna mängder) på varje lager inklusive på toppen (där brukar jag småsnitta med en kniv så att saften riktigt rinnen in i tårtan). Mosade bananer brukar vara ett faktum, men inte den här gången då det bara blev hallon och jordgubbar på båda lager (+vaniljkräm).
Tårtbotten ska helst göras kvällen innan tårtan ska ätas för att den ska hinna ligga till sej och bli riktigt god och saftig. Grädden ska på innan servering (ju färskare desto bättre).
Här är resultatet:


Sedan då jag ändå var i baksvängen passade jag på att göra en Daimrulltårta (typ åttonde denna höst (minst)) att ta med till skolan idag och bjuda gruppen (vickan och Ragna) under vårt sista finlir på grupparbetet.

Daimrulltårta med Modig i bakgrunden

Skulle bjuda Maja på daimrulltårta i skolan men han har gått och blivit tråkig och satt ett godisochkaklöfte tills nån tid framöver, Pålsson var dock förnuftig och smakade en bit eller två.
Innan jag skulle vara dum nog att ha ett bakelselöfte.. Godislöfte har jag haft nån gång när jag blivit less på godis, men bakelser som är så gott kan man ju inte avstå ifrån.


Nu ser de här ju ut som värsta bakbloggen eller nå, men blir nog mer vettigt sen när ja är mer i Kalix å kör lite skoter, traktor, hugger, drar hundspann å allt annat roligt som man gör hemma.


Idag för en timme sen åkte Modig och Gnista tyvärr iväg igen. Har varit en himla trevlig vecka då dom varit här. Saknar allt skitsnack med Modig och promenader och kel med Gnista.

Nåväl, ikväll blir det att dar ut med en massa Halmstadtsbrudar. Synd bara att all snön smält bort nu när sörlänningarna kommer upp.

Kommentarer
Postat av: johan

Meen jag vill också ha tårta ! :D

2010-10-29 @ 17:54:48
Postat av: Maja

Har jag gått och blivit en han nu också? jösses. Keep up the good job med bloggen :D

2010-10-30 @ 12:32:14
Postat av: Saaaara

Var de king eller var de king? ;)

2010-10-31 @ 23:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0