Vem kan svepa en hela Gin? Vem kan slå sej på tummen? Vem kan skära i vännen sin, Utan att dra på munnen? Jag kan svepa en hela Gin. Jag kan slå mej på tummen. Men ej skära i vännen min, Utan att dra på munnen.

Bagarstugan

Äntligen är frukostarna (tunnbrösmola) och kvällsmackorna (tunnbrö med löjrom) fram till åtminstone Januari räddade.
Bakade tunnbröd, klådda å mjukkaka idag.

Tunnbröd är intesamma sorts tunnbröd som dom flesta sörlänningar har föreställningen om, alltså mjukt tunnt bröd. Tunnbröd är nämligen hårt ännu tunnare bröd som görs i vedeldad bakugn.

Klådda är något man gör i mindre mängder under tiden man bakar tunnbröd. Det är samma deg som tunnbröd fast man kavlar inte lika tunnt och klåddorna är mjuka. Nu tänker ni att, ja men de låter ju precis som vad en sörlänning kallar tunnbröd, men nej så är inte fallet. degen man använder till tunnbröd lämpar sej inte till annat än hårda bröd för att dom blir torra. En klådda är gjord (och görs) för att ätas nybakta (mindre än ett dygn typ) annars blir dom tråkiga.

Det är anledningen till att vi även bakade mjukkaka (som är et mjukt bröd ...jag tror alla vet).

Vi som bakade var iaf jag och min faster, jag gräddar och Rachel kavlar. Då det blev dags för mjukkakan så lärde jag upp yngstbrorsan och en kompis till honom att grädda så jag efter ett tag kunde smita hem och se över lysena på skogstraktorn, men icket. Fick rycka ut med traktorgrävaren å dra upp en bil som kört i diket.





En trevlig grej med bakandet är att det alltid kommer förbi folk (ditringda och otippade), pratar och äter.

Matte, Simon och Erik provsmakar och ger "Tummen upp"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0